Elméleti tanfolyam
Nagykanizsán csörléses rendszerű vitorlázórepülő kiképzés zajlik. Az elméleti oktatás minden év elején indul, az órák a tél folyamán általában pénteken délutánonként vannak Nagykanizsán, majd a kurzus tavasz elején egy elméleti vizsgateszttel zárul, ami a gyakorlati repülésnek előkövetelménye. A kezdő elméleti tanfolyam főbb témái közt elsajátíthatod a vitorlázórepülés alapfokú fizikai hátterét, némi áramlástant, a gyakorlati repülés elméletét, műszertant, megismered a vitorlázógépek általános szerkezeti felépítését, és szert teszel minden alapvető tudásra amire mint kezdőnek a biztonságos repüléshez szükséged lesz. Sikeres vizsgateszt után amint kijön a jó idõ, már ülhetsz is be az oktatóddal a gépbe és indulhatnak a felszállások!
Gyakorlati repülés
Vitorlázórepülő karriered során különböző szintű vizsgákon fogsz keresztülmenni mire hivatalos pilótává válsz, sőt, ez után is lesz újabb és újabb kihívás ha megszereted ezt a sportágat és gyakorló vitorlázórepülő maradsz. Az alábbiakban a nemzetközileg elismert gyakorlati vizsgákról olvashatsz részletesebben.
1. 'A' vizsga
Az 'A' vizsga annak idején azt jelentette, hogy a növendék ún. csúzlistartból (hivatalos neve gumiköteles indítás) egy S görbe leírása után egyenesen leszáll. Ezt a vizsgát a kiképzési tervek ma már nem tartalmazzák, a növendékek azonnal a B szint elsajátításával kezdenek.
2. 'B' vizsga (min. 56 felszállás)
A 'B' vizsga az első egyedül repüléseidet jelenti: oktató nélkül repülsz 5 iskolakört, termikelés (emelkedés) nélkül. Ezt úgy kell elképzelni, hogy csörlésből kb. 400 m-re emelkedsz, és 4-5 perc alatt repülsz egy téglalapot a reptér felett, majd a leszállójellel kijelölt helyen leszállsz.
Ahhoz hogy ’B’ vizsgát tehess és egyedül repülj, számos dolgot el kell sajátítanod: az egyenes vonalú repülést, a fordulók helyes végrehajtását, a biztonságos fel- és leszállásokat,az esetlegesen adódó vészhelyzetek gyors és ésszerű megoldását, a repülési adatok megsaccolását műszerek nélkül, az elrontott leszállások javítását, stb... Ezek tanulása a felszállások során meghatározott sorrendben zajlik. A gyakorlat azt mutatja, hogy csörléses üzem esetén a növendékek körülbelül 65-70 felszállásból érik el ezt a vizsgaszintet, azaz te is kb. ennyivel kalkulálj.
A feladatok B vizsgáig:
1/1 Szoktató repülés |
2 felszállás |
1/2 Siklás megtanulása |
3 felszállás |
1/3 Fordulók végrehajtása |
8 felszállás |
1/4 Teljes iskolakör felépítése csörléssel és leszállással együtt |
14 felszállás |
1/5 Váltakozó állásszöggel való repülés |
2 felszállás |
1/6 Kötélszakadás gyakorlat |
6 felszállás |
1/7 Csúsztatás |
4 felszállás |
1/8 Letakart műszerfallal való repülés |
2 felszállás |
1/9 Dugóhúzó gyakorlat |
4 felszállás |
1/10 Iskolakör gyakorlása |
4 felszállás |
1/11 Egyedülrepülés előtti ellenőrzés |
2 felszállás |
1/12 Egyedülrepülés – „B” vizsga |
5 felszállás |
3. ’C’ vizsga
A ’C’ vizsga azt jelenti, hogy csörléstől leszállásig 10 percet kell a levegőben töltened, azaz az iskolakörhöz képest mintegy 5 percig saját erőből kell a magasban maradni. A 'C' vizsga letétele azt bizonyítja, hogy megtanultad kihasználni a felszálló légáramlatok emelő hatását, és képes vagy magadnak magasságot szerezni.
A felkészülés során az oktatód elmagyarázza, hogy hogyan lehet a termikeket felismerni, hogyan lehet "megfogni" és "megtartani" őket. Meg kell tanulnod szép, egyenletes köröket, spirálokat repülni, majd felismerni és kihasználni a felszálló áramlatokat. A 'C' vizsga letétele új fejezetet nyit a saját repülésed történetében, innentől kezdve teljesítményrepülés lesz a feladatod, azaz minél tovább a levegőben maradni, illetve minél hosszabb távokat repülni. A további szintek tulajdonképpen már nem is vizsga jellegűek, hanem adott teljesítmény igazolt elérése esetén kapod meg őket, ezek a "koszorúk".
4. 'D' vizsga (ezüstkoszorú)
Az ezüstkoszorúhoz szükséges teljesítmények:
- 5 óra időtartam (felszállástól leszállásig)
- 50 km táv (céltáv)
- 1000 m emelkedés (leoldástól számítva a legnagyobb és legkisebb magasság különbsége)
Míg eljutsz a 'C' vizsgától a ’D’ vizsgáig, egyre hosszabb időtartamokat kell repülnöd: kétszer fél órát, kétszer egy órát, három órát, egy öt órát. E közben egy másik feltétel, az 1000 m emelkedés is könnyen teljesíthető.
Ez után a szakszolgálati engedély megszerzése következik. Ez a közlekedési hatóságnál tett elméleti és gyakorlati vizsgát jelent, amelynek eredményeként nemzetközi vitorlázópilóta jogosítást, un. vitorlázórepülő szakszolgálati engedélyt kapsz. Innen számítasz hivatalosan pilótának: elmehetsz más repterekre és bérelhetsz repülőgépet magadnak, vihetsz utast, stb, amíg a szakszolgálati engedély nincs a zsebedben, addig végig növendéknek minősülsz és csak az oktatóid felügyelete alatt repülhetsz.
Ezek után indulhatsz el az első távod repülésére, amelynek minimum 50 km-nek kell lennie.. Ha ez megrepülted, akkor kapod meg a nemzetközi 'D' vizsgajelvényt, az ezüstkoszorút.
5. 'E' vizsga (aranykoszorú)
Az aranykoszorúhoz szükséges teljesítmények:
- 5 óra idõtartam
- 300 km táv (hurok vagy egyéb)
- 3000 m emelkedés
6. 'F' vizsga (gyémántkoszorú)
Az aranykoszorúra három gyémántot lehet gyűjteni, ezek teljesítése után jár a gyémántkoszorú:
- szabad táv: 500 km
- céltáv: 300 km
- magasságnyerés 5000 m
A vontatásos képzés
A vitorlázógép indítására a csörlés mellett létezik egy másik standard módszer, a motoros repülőgéppel történő felvontatás - bár jóval drágább mint a csörlés, versenyeken, táborokban praktikussága és számos előnye miatt gyakran használják.
Mivel vontatásnál a vitorlázógép a csörlésben tapasztaltaktól meglehetősen eltérően viselkedik, vontatásra csak az bocsátható, aki megfelelő gyakorlatot szerzett és vontathatói vizsgával rendelkezik.
A vontathatói kiképzést ’C’ vizsga után kezdheted el. Ez minimum 19 vontatásos felszállásból áll, de általános tapasztalat itt is, hogy a növendékeknek általában 1-2 plusz felszállásra szükségük van a megfelelő gyakorlat megszerzéséhez.
"A" vizsgajelvény
"B" vizsgajelvény
"C" vizsgajelvény
"D" vizsgajelvény - ezüstkoszorú
"E" vizsgajelvény - Aranykoszorú
"F" vizsgajelvény - Gyémántkoszorú